11 egyszerű lépés a CAD programmal való tervezés útján

Hogyan tegyen szert a szükséges gyakorlatra az ARCHLine.XP gyorsabb és hatékonyabb használata érdekében.


Sokan vélik úgy, hogy a 3D CAD/BIM szoftverek kezelésének elsajátítása unalmas folyamat, illetve a 3D program kizárólag tapasztalt mérnökök számára lehet jó választás.
Tény, hogy számos fogást kell elsajátítani a program megfelelő kezeléséhez, a folyamat viszont közel sem olyan nehéz, mint amilyennek elsőre tűnik!
A titok kulcsa a szoftver lépésről lépésre való használata, így ugyanis könnyedén megérthető a program működése és felfedezhetők az adott funkciókban rejlő lehetőségek.

1. Mielőtt hozzáfog a tervezéshez

A megfelelő szoftver kiválasztása nem könnyű feladat, legutóbbi posztunkban ehhez kapcsolódóan adtunk is néhány tippet.
A szoftver megvásárlása előtt ne felejtse el ellenőrizni a minimális rendszerkövetelményeket, mely lehetővé teszi a szoftver futtatását.
Ha sikerült kiválasztani a megfelelő szoftvert, a használat előtt még egy apróságra szüksége lesz.

A megfelelő egér kiválasztása

A megfelelő egér kiválasztása létfontosságú. A 3D modellek készítése közben elengedhetetlen, hogy a munkát ne nézzük meg több szemszögből is, ezt legkönnyebben pedig egy három gombos, görgős egérrel teheti meg. A laptopopk érintőpárnai, illetve a görgő nélküli egerek lassítják a tervezést, ezzel szemben a görgővel ellátott darabokkal a legalapvetőbb parancsokat, mint a közelítés és távolítás is könnyebben végrehajthatja.

2. Első lépések

Miután a szoftver telepítése befejeződött, nyisson meg egy új projektet. Kezdjen el rajzolni egy falat. Keresse meg a “fal” nevű ikont az Oldalmenüben (a bal oldalon) és kattintson rá. Jelölje ki az első pontot a rajzfelületen, ezt követően a szoftver megkéri a végpont kijelőlésére is. Kattintson egy tetszőleges területre figyelmen kívül hagyva a méretet vagy a koordinátákat. A végpont kijelölése után a képernyőn rögtön megjelenik a fal, ennek 3D-s nézetét a szoftver pedig automatikusan elkészíti a képernyő jobb oldalára. A folyamat elvégzése után hasonló látvány fogadja, mint ami az alábbi képen látható.

Az alaprajzot a bal oldalon találja, míg a jobb oldalon a 3D nézetet. Próbáljon meg a tervben navigálni. Próbáljon ki minden funkciót: az egér segítségével nagyítson rá az objektumra, majd kicsinyítse össze. Próbálja ki az összes navigációs eszközt, később így a tervezés is könnyebben és magabiztosan megy. Az összes parancs megjegyzése nem egyszerű feladat. A tervezés megkönnyítése érdekében először próbáljon meg aktiválni egy parancsot, majd nyomja meg az F1 gombot. Ezután megnyilik a súgó, amiben a parancshoz tartozó fontos információk jelennek meg. Ez az egyik legkönnyebb módja annak, hogy megtanulja, miképp is működnek a funkciók.

3. Kezelőfelület

Itt az ideje megtanulni kezelőfelület helyes használatát. Ha otthonosan mozog a Windows rendszerben, illetve a Windows használatában, akkor az ARCHLine.XP sem fog nehézséget okozni, a program felépítése ugyanis igen hasonló a különböző Windows szoftverekhez.
Nézegesse meg a Főmenüt, az Oldalmenüt és az Objektumközpontot. Tanulja meg hogyan férhet hozzá és hogyan aktiválhat rajzi-, módosító- és egyéb eszközöket.
A rajzi eszközök elsősorban új tárgyak létrehozására alkalmasak, ahol az eszközök neve leírja az alapvető funkciójukat is. A “Fal” eszközt választva falat rajzolhat, az “Ajtó/Ablak” eszközzel pedig ajtót/ablakot helyezhet el a falon.
Ha szeretne többet megtudni a választott eszközről, vigye a kurzort az ikon fölé, a felugró ablakban pedig egy rövid, tömör leírás jelenik meg, összegezve az eszköz legfontosabb tulajdonságait.
Az Objektumközpont tartalmazza az ajtó/ablak, anyagok és más programba beépített és előre elkészített objektumok csoportjait. Sajátítsa el a “Fogd és vidd” módszer használatát. Egyszerűen csak kattintson a kívánt elemre, és az egér gomját nyomva tartva húzza azt az alaprajzra.

4. Precíz elhelyezés

A CAD program egyik legnagyobb előnye a precizitás, ez pedig felbecsülhetetlen egy-egy terv elkészítésénél. Precíz tervezés nélkül ugyanis a felvázolt ötletek később használhatatlanná válhatnak.

Ebben a fejezetben azt szeretnénk bemutatni, hogyan állíthatja be a távolságot két objektum között és hogyan használhat relatív koordinátákat a precíz tervezés érdekében.
Egy kattintással jelölje ki a fal kezdőpontját a rajzlapon. Vízszintesen mozgassa el a kurzort jobbra, üsse be a billentyűzeten hogy 5000 és nyomja meg az Entert. Ebben a műveletben az 5000 a vízszíntes, relatív távolságot jelenti a kezdőponttól számítva.
A kurzor elengedésével megjelenik az 5 méter hosszú, vízszintes fal. A szotfver által automatikusan generált 3D-s nézet a képernyő jobb oldalán helyezkedik majd el.
Ne feledje, a szoftver sablonokat használ a hossz, a szögek, ill.  más mértékegységeihez. Alapbeállításként metrikus mértékegységeket használ és mm-ben mér.

5. Objektumok kiválasztása

Ha változtatni szeretne az objektumokon, először egy kattintással válassza ki az adott elemet. Ha egyszere több objektumon szeretne változtatni egy lépésben, akkor érdemes elsajátítania néhány trükköt.
Erre a leggyakrabban használt parancs a téglalappal való kiválasztás, aminek két fajtája van.
Kiválasztás téglalappal: balról – jobbra: csak azok az objektumok kerülnek kijelölésre, melyek teljes mértékben a kijelölő téglalapon belül voltak.
Kiválasztás téglalappal: jobbról – balra: minden, a kijelölő téglalap belsejében lévő, vagy annak a vonalát metsző objektum kiválasztásra kerül.
Ezen kívül az ARCHLine.XP-ben számos olyan speciális objektum kiválasztási lehetőség van, ami segít abban, hogy csak a szükséges objektumokat jelöljük ki. Ezekről később, egy másik cikkben bővebben is szót ejtünk.

6. Gyorsbillentyű parancsok

Az ARCHLine.XP rengeteg hasznos és praktikus eszközzel rendelkezik, így ha növelni szeretné a tervezés hatékonyságát, javasoljuk a gyorsbillentyű parancsok használatát.
Íme egy lista a legnépszerűbb parancsokról:

SHIFT gomb: Orto mód

Amíg rajzol, tartsa lenyomva a SHIFT gombot, ezzel átmenetileg aktiválva az ORTO módot. Ez könyebbé teszi a precíz rajzolást az olyan fő irányokban, mint a vízszintes, függőleges vagy 45 fok.

CTRL + bal gomb: többszörös kiválasztás

Amikor kiválasztja az objektumokat módosításra, jelölje ki az elsőt majd tartsa lenyomva a CTRL-t és klikkeljen a következőre.
Egy másik példa: Egyszerre jelölheti ki az összes falat az alaprajzon, ha jobb gombbal kattint a Fal parancsra és a “Minden ilyen elem kiválasztása”-t választja. Ez automatikusan kijelöli az összes falat az aktuális tervben, majd a CTRL + bal gomb megnyomásával eltávolíthat néhányat a kijelölésből.

Két objektum közötti távolság

Könnyedén módosíthatja a két objektum közötti távolságot. ha kiválasztja az elsőt majd lenyomva tartja a CTRL-t és ráklikkel a követekzőre, így módosíthatja annak az első elemtől való távolságát, egyszerűen csak írja át a kívánt értékre.
Az alábbiakban jól látszik, hogyan tudja beállítani a távolságot 1 m-re a fal és az asztal között.

 

TAB billentyű kiválasztáskor

Gyakran problémát okoz olyan objektum kiválasztása, ami átfedésben van más elemekkel. Nyomja a TAB billentyűt, ha szeretné ellenőrizni, mely objektumok fedik egymást, így könnyedén ki is tudja választani a kívánt elemet.
Vagy a kiválasztás felugró menüjében nyissa le az egymást fedő elemek listáját és kattintson arra, amelyiken változtatni szeretne.

7. Importálás

Az ARCHLine.XP-ben több módon emelhet be és hozhat létre tervet. Ha az alaprajz PDF-ben vagy BMP képformátumban, esetleg JPG-ben áll rendelkezésére, csak importálja a programba, majd adja meg a valódi méreteit. Ezt követően úgy kezelheti, mint egy áttetsző fóliát, melyre a falakat rajzolhatja.
Még könnyebbé teheti a munkafolyamatot, ha az alaprajz DWG vagy DXF CAD formátumban van. Importálja a programba és használja a következő speciális parancsot: “Fal létrehozás DWG rajzon“. Ezzel pár perc alatt újraépítheti az épület teljes szerkezetét!

8. Helyiségvarázsló

Lehet kezdő, aki az első lépéseket teszi meg CAD szoftverrel vagy gyakorlott felhasználó, aki már régóta kísérletezik hasonló programokkal, a Helyiségvarázsló mindenképpen nagy segítség lesz a tervek elkészítése közben.
A Helyiségvarázslóban egy könnyen kezelhető 3D modellben keltheti életre belsőépítészeti tervét. A helyiség alakjának, formájának elkészítése után ajtók, ablakok, fények, függönyök, elektromos csatlakozók, szegélylécek és képek használatával teheti teljessé a dizájnt.
A Helyiségvarázsló könnyen átlátható, nemcsak könnyebb és gördülékenyebb, de kétszer gyorsabb, mint a hagyományos 2D tervezés.

9. A megfelelő bútorok, szövetek és tapéták megtalálása

Az esetek többségében 3D modelleket készíteni cseppet sem könnyű feladat és valószínűleg szívesebben helyezne el kész bútort egy aktuális katalógusból. A megfelelő 3D modellek felkutatása viszont nem gyerekjáték.
Mielőtt nekilátna az objektumok elkészítéséhez, érdemes körülnéznie a következő 3D modell gyűjteményekben:

  • Az ARCHLine.XP Bemutatóterem (anyagok, tapéták széles választéka)
  • A Trimble 3D Warehouse a világ egyik legnagyobb online bútorgyűjteménye. Minden típusú bútor megtalálható, amire csak szüksége lehet a tervezés során (például székek, asztalok, konyhabútorok, hálószobabútorok, fürdőszobabútorok, kiegészítők).
  • Bármely olyan weboldal, ahol letölthető objektumok állnak rendelkezésre ingyenesen vagy bizonyos díj ellenében.

10. A fények jelentősége

A fények kulcsfontosságú szerepet töletenek be a tervezés során, hiszen megadja egy szoba hangulatát, mesterséges világítással jelentősen módosíthatunk a szoba megjelenésén.
A tervben lámpának szánt objektumok általában nem rendelkeznek fényhatásokkal. Ha valódi eredményt szeretne elérni, előbb át kell alakítani a kívánt objektumokat lámpákká, vagyis egy vagy több fényforrást kell hozzájuk rendelnie.
A világítás átalakításában is sokat segíthet az ARCHLine.XP. Az olyan letöltött 3D Warehouse modellekhez, melyek nevében a “lamp”, “spot” vagy “chandelier” kifejezés szerepel, az ARCHLine.XP automatikusan fényforrást rendel, melynek elhelyezkedését és tulajdonságait a későbbiekben változtathatja.
Megéri, hiszen fotórealisztikus látvány lesz a végeredmény!

11. Rendszeres gyakorlás

Rendszeres gyakorlással csak még jobb lehet! A felhasználók közül is azok emelkednek ki, akik folyamatosan és intenzíven használják a programot. Gyakorlással és ismétléssel hamar készségszintű programhasználóvá válha.
Próbáljon elkészíteni egy teljes projektet. Ha épp nincs ilyen megbízása, készítse el a kurzusok során is használt mintafeladatokat. Meglátja, használat közben számos olyan problémával találja majd szembe magát, ami először nem is fordulna meg a fejében. Ne essen kétségbe, nézze meg Oktatóvideóinkat az adott témában vagy keressen bennünket kérdéseivel emailben, telefonon vagy skype-on.
3D CAD/BIM szakértőjévé válni természetesen nem azt jelenti, hogy az összes lépést kívülről kell tudnia, így nincs is szükség arra, hogy minden, a tervezés során használt eszközt tökéletesen ismerjen. Előbb ismerkedjen meg a legfontosabb lépésekkel, majd a munkafolyamat közben igyekezzen mindig a megfelelő eszközöket használni. Gyakorlat teszi a mestert!

Jó munkát kívánunk!