Remodeled in ARCHLine.XP - Brandenburgi Kapu

A Brandenburgi Kapu (Brandenburger Tor) Berlin legismertebb nevezetessége, mely sok történelmi esemény szemtanúja volt. Kihívás volt számunkra ezt a remek alkotást magas oszlopaival és klasszikus formáival az ARCHLine.XP-ben megtervezni. Nézzük meg hogyan csináltuk!

A Kaput II. Frigyes Vilmos porosz király utasítására építették a XVIII században. Carl Gotthard Langhans feladata egy lenyűgöző épület tervezése volt, 65 méter szélességben és 15 méter magas oszlopokkal. A Brandenburgi Kapu azóta az európai egység és béke szimbólumává vált. Ezt a nagyszerű, impozáns épületszerkezetet modelleztük újra az ARCHLine.XP-ben. Mint mindig, most is arra helyeztük a hangsúlyt, hogy mit tanulhatunk a tervezés során, és melyek azok a trükkök, melyeket a mindennapi munka folyamán tudunk alkalmazni. 

Rendert készítette a CADLine Kft. az ARCHLine.XP integrált renderelőjével

 

Már meglévő rajzok felhasználása

A munkát azzal kezdtük, hogy terepszemlét tartottunk, összegyűjtöttük a helyszínről (2018 nyarán tett látogatásunk során) készült képeket, valamint alaprajzokat, homlokzati rajzokat kerestünk az interneten. Számos alaprajzot sikerült megszereznünk, de mindegyik más-más formájában mutatta a kaput a konfliktussal teli múltjában – úgy döntöttünk, hogy a jelenlegi formájában készítjük el a kapu modelljét.

 

Alaprajz 1820-ból. Egy ehhez hasonló munka mindig kutatással kezdődik. Ez jó alapját képezhetné a munkánknak, de inkább a jelenlegi állapotot szeretnénk újra modellezni. Forrás: Wikipedia

Mihelyt a megfelelő alaprajzot raszter képként beimportáltuk az ARCHLine.XP-be, arányosítottuk és méretre vágtuk őket. Szeretnénk felhívni az ARCHLine.XP felhasználók figyelmét, hogy a beimportált raszter képet rajzolják meg újra. Ugyanis ez segít abban, hogy a 3D-s testeket később jobban tudjuk pozícionálni. Az ARCHLine.XP a szabványos CAD eszközöket ajánlja fel ezekhez a feladatokhoz. Szerencsére az épület szimmetrikus, ezért mi csak másoltuk és tükröztük a vektoriális rajzokat egy előre meghatározott tengely mentén.

Egy másik szempont, mely az alaprajz újra rajzolását segítette, hogy sok elem állandó gyakorisággal ismétlődik. Ez az eset, amikor a Sokszorosítás vonal mentén eszköz bejön a képbe. Tehát megrajzoljuk az oszlopok alapjait, majd megadjuk hány darab másolatra és mekkora távolságon van ezekre szükségünk, ezek után a program megoldja a többit.

Fontos megbizonyosodni arról, hogy megtartsuk a beimportált rajzokat - mivel sok volt ezekből különböző fóliákon vagy szinteken. Így bármikor előkaphatjuk ezeket, ugyanakkor elkerülhetjük, hogy véletlenül elmozdítsuk vagy kitöröljük őket.

Amint a rajzokkal készen vagyunk, elkezdhetjük a modell felépítését 3D-ben.

 

Oszlopok modellezése

A Kapu legmeghatározóbb jellegzetességei az oszlopok. Ez a modell esszenciája, ezért fontos, hogy jól megjelenítsük ezeket. Először egy keresztmetszeti profilt kell készítenünk: egy fogaskerék rajzolása elég egyszerű az ARCHLine.XP CAD eszközeinek a használatával, melyek a Rajz menüpont alatt találhatók. Miután a profil elkészült, a könyvtárba elmentettük, majd ezt az egyedi oszlop létrehozására használtuk fel, végezetül ezt a könyvtárban mint Stílus mentettünk el későbbi használatra.
Az oszlop alapját és tetejét az ARCHLine.XP saját 3D modellezési eszközeivel hoztuk létre, leginkább a Forgástest és Kiemelés segítségével. 

Az oszlop modellezése az alapértelmezett ARCHLine.XP munkafolyamatot mutatja be – egy 2D-s profilt készítünk, majd 3D-s testté emeljük ki.

 

Ismétlődő formák kezelése

 

A Kapu számos dekoratív eleme meghatározott gyakorisággal ismétlődik. Természetesen használhatjuk a korábban említett Sokszorosítás vonal mentén eszközt. Azonban itt az elemek nem esnek egy egyenes vonalba, hanem inkább körbeölelik a szerkezetet, a sokszorosításukra létezik egy másik módszer. Ismerkedjünk meg a az ARCHLine.XP "Korlát" eszközével. A nevével ellentétben sokkal többre képes ez az eszköz, mint csak korlát létrehozására. Lehetővé teszi hogy egy útvonalat definiáljunk, mely mentén objektumok, profilok, díszítőlécek, vagy egyéb más elemek különböző tulajdonságokkal megsokszorozhatók egy előre beállított távolsággal. A segélydíszek, frízek modellezése során ez az eszköz nagyon jól jött. Először létrehoztunk egy fríz egységet, majd megrajzoltuk az útvonalat a homlokzat mentén, és végül megadtuk az ismétlődés gyakoriságát. Az eredmény a díszítő elemek cikcakkos húrja. Nagyszerű, hogy egy egységként kezelik - nem szeretnénk elveszni az általunk létrehozott nagy mennyiségű objektumok között.

A változatos korlát eszköz – egyedi objektumok sorozatát is elkészíti egy mintázat létrehozásához.

 

A harci lovas szekér - Quadriga

 

Amikor modellezünk az idő a legfontosabb erőforrásunk. Alaposan át kell gondolnunk, hogy hogyan és mire fordítjuk. Az ARCHLine.XP alkalmas arra, hogy már meglévő 3D modelleket átvegyen más forrásokból, ezért érdemes jobban körülnézni, hogy korábban mit modelleztek meg. A híres Quadriga, győzelem istennőjének a négylovas szekerének modellje felhasználható a Trimble 3D Warehouse® jóvoltából, így ezt használtuk mi is a modellezés során. Amikor külső forrásokból letöltött objektumokkal dolgozunk, figyelnünk kell arra, hogy az objektumok pontosan azonos méretűek legyenek mint a mi modellünk, továbbá megfelelő legyen a minőségűk. Legfontosabb, hogy mindig hivatkozzunk az eredeti alkotóra.

Felhasználva az ARCHLine.XP kapcsolódási lehetőségét a Trimble 3D Warehouse®-hoz, találhattunk olyan modelleket melyeket már korábban elkészítettek

 

Befejező munkálatok

 

Ahhoz, hogy megfelelő perspektívába helyezhessük a Brandenburgi kaput, a Pariser tér egy nagyon egyszerű modelljét készítettük el. A környező több emeletes épületekhez a Tömegmodell eszközt használtuk. Ez segített abban, hogy gyorsan felépíthessünk egy városrészt, mely nemcsak kontextusba helyezi a modellünket, de árnyékokat is ad, mely elengedhetetlen a renderelt képekhez.

A Tömegmodell eszközzel gyorsan elkészíthető a környező épületek modellje

Ezek után következhetett a világítás – az ARCHLine.XP az IES fényforrások széleskörű választékával rendelkezik. A Sokszorosítás vonal mentén eszközt használtuk a lámpák elhelyezéséhez, hogy fénybe borítsuk a színhelyet. Ezért sokat helyeztünk a földre, a tetőre, a Quadriga alá, az oszlopok lábazatához. A Beépített valós idejű renderrel tudtuk megnézni, hogy a fényeket megfelelően helyeztük el. Amikor az eredményt megfelelőnek találtuk, akkor elindítottuk a végső rendert. Ennek eredménye látható fent a Nézet pont alatt. 

Az eredmény hiteles megjelenítése az eredeti épületszerkezetnek. Mint mindig, nagyon jó érzés létrehozni egy olyan nagyszerű épületet, mint ez. Újabb és újabb ARCHLine.XP trükköket tanulhatunk, ahogy haladunk a tervezéssel.

Próbáld ki ARCHLine.XP-t - Töltsd le az ingyenes próbaverziót

Modellt készítette: Tóth Zoltán, CADLine Kft.
Rendert készítette: Peller Dorottya, CADLine Kft.

Hivatkozások:

Alaprajz: https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:1820-Grundriss-Brandenburger-Tor.jpg
Quadriga: https://3dwarehouse.sketchup.com/model/4b63109bdaef9ed4ebc7f4a18a3c3ef8/Brandenburger-Tor
Információ, tények és adatok: https://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburg_Gate
3D Warehouse® is a védjegy a Trimble Navigation Limited, USA tulajdonában van.