Szakmai cikkek

Rendering gyorstalpaló

Jó fotórealisztikus kép készítése nem egy gombnyomást jelent.
Meg kell tanulni bánni a fényekkel és az árnyékokkal, ismerni kell az anyagok fizikai jellemzőit, meg kell találni az ideális nézőpontot, és fokról fokra felépíteni a valósághűnek ható fotórealisztikus képet.

A cikkben látható leírás az ARCHLine.XP 2021-ből származik. Az ARCHLine.XP korábbi verziók esetében a felhasználói felület jelentősen eltérhet. 

 

 

 


 

Az alábbi sorvezető célja, hogy segítse a kezdőket és megmutassa a főbb lépéseket. Természetesen az alábbi módszeren kívül még sok egyéb módon is el lehet érni a kívánt eredményt. A jó rendering sok beállítás együttes hatásaként alakul ki, amit akár egy érték rossz beállításával is tönkre lehet tenni. Nincs ingyen ebéd, sokat kell tanulni, próbálgatni, kísérletezni.

 

Az ARCHLine.XP 2021 megújult rendering motorjával tetszetős, valósághoz közelítő képeket lehet létrehozni az alábbi lépések sorozatával.
1. Használjuk a fóliákat. Építészeti elemek, nagy bútorok, fények, kiegészítő tárgyak külön fóliákon legyenek.
 
2. Állítsunk be 2-3 perspektív nézetet ahonnan a jelenet jól bemutatható. Ajánlott értékek: Néző és nézett pont egy magasságban (1.10 – 1.30 m között), nyílásszög 60-75 fok között.
 
3. Állítsunk be egy jól érthető nap pozíciót. Az árnyék bekapcsolásával egyértelmű árnyékok látszódjanak.
 
4. Korrigáljunk. Indítsunk egy gyors vázlat renderinget és ha nem tetszik a jelenet, keressünk új nap pozíciót.
 
5. Kapcsoljunk ki minden fóliát, amíg megkapjuk a tiszta építész modellt. Csak falak, födém, mennyezet, ajtók, ablakot maradjanak láthatók, esetleg a tető, ha tetőtérben vagyunk. Ezek lesznek a jelenetben a nagy felületek, ezért először ezek megjelenítését kell beállítani.
 
6. Fogd és vidd módszerrel rendeljünk hozzájuk render stílusokat kiindulásnak.
 
7. Kapcsoljuk be a nagy elemeket tartalmazó fóliákat és végezzük el ugyanezt a hozzárendelést.
 
8. Közelítsünk rá a karakterisztikus elemekre (pl. kandalló, kanapé, asztal, konyhapult, stb) és indítsuk az első igazi renderelést. Kis felbontással (max 800x600), I03 módban, a fényforrás mintavételezés alacsony értéke mellett (max. 24). A kép kicsit zajos lesz de ez próba rendering amikor a kép egészét kell megítélnünk. Így 1-2 perc alatt megkapjuk a jó minőségű és a végleges megjelenéshez közelítő képet a kiválasztott részletről. Finomítsuk a textúra anyagjellemzőket, ha nem tetszik az eredmény. A világosság, a tükröződés és a fénytörés, amit érdemes első körben pontosítani. Mindig ellenőrizzük az új beállítást egy újabb renderinggel.
 
9. Nyissuk ki a jelenetet, és foglalkozzunk kiemelten a fehér falak beállításával. Tükröződés kikapcsolva, fénytörés 1, világosság 0,5-0,8 között.
 
10. A parketta általában sok kísérletet igényel. Legyen tükröződése, de nem túlzó, a fénytörés viszonylag magas 1.6-1,8 legyen, tükröződés elmosás minimális.
 
11. Foglalkozzunk a fémekkel és a szövetekkel. Újra közelítsünk rá a kiválasztott tárgyra és ismételjük a 8. pontot értelemszerűen. Szöveteknek jót tesz a bump mapping (egyenetlenség) alkalmazása, a fémek tükröződése (0,4) és fénytörése (3-4) általában magas.
 
12. Kapcsoljuk be a lámpákat, jót tesz a jelenetnek a belső mesterséges fények és a napfény összehangolt hatása, kellően világos lesz.
 
13. Ha eddig minden az elvárásunk szerint alakul kapcsoljuk be az összes többi elemet tartalmazó fóliákat.
 
14. Indítsunk egy I03 Beltéri jelenet teljes körű beállítással egy kicsit nagyobb felbontással (1280*720) az utolsó előtti renderelést. A fényforrás mintavételezés legyen 64.
 
15. Ha ez is jó állítsuk be a nagy felbontást (Full HD, 1920*1280, vagy nagyobb, ha tényleg szükséges) és magas fényforrás mintavételezést (legalább 64, de lehet 128 is) és indítsuk a végső renderelést. Nyugodtan elmehetünk kávézni legalább 20-30 percig fog tartani. Minél több fényforrás annál hosszabb renderelési idő.
 
Aki végig követi a fenti munkafolyamatot, biztosan jó minőségű fotórealisztikus képet fog tudni generálni. Természetesen ez a kis útmutató nem tud minden finomságra kitérni, a renderelés sok tanulást, kísérletezést igénylő folyamat bármely render program esetén.
Az eredmény viszont egy mosoly lesz a megrendelő arcán, ezért érdemes belefogni.