Szakmai cikkek

A lakberendező szoftvere: ARCHline.XP alapok

b2ap3_thumbnail_20.jpg

A blogbejegyzést ARCHLine.XP felhasználónk, Orosz Flóra Siroco Interiors Kft. lakberendezője írta. 

Lakberendező sorstársaimnak szeretnénk segíteni ezzel a sorozattal, amely a munkánkhoz elengedhetetlen szoftvereket mutat be. Amikor még mi végeztük el az iskolát, az elvárás a kézi rajz volt. Éveken keresztül ki se láttunk a színes papírok és ragasztók halmaiból, sőt a tanárok kifejezetten ellenezték a szoftveres tervezést. Ma már ez szerencsére a múlté.  Azért az mindenki számára könnyen belátható, mennyivel egyszerűbb bemutatni ugyanazt a helyiséget több féle módon/színben/stílusban, mint kézzel lerajzolva ugyanezt.

Mi több féle lakberendezői programot használtunk, vannak építész programok, 3d-s vizualizációra alkalmas programok, burkolat és bútortervező programok, de kifejezetten lakberendezők számára készített program, ami egy kicsit (vagy nagyon), építész, bútor és burkolattervező illetve 3d-s program alig. Végül az ARCHline.XP-nél kötöttünk ki, ami néhány kisebb hibája ellenére egy szerethető és gyorsan elsajátítható program, rengeteg funkcióval. Mellette szól még, hogy magyar fejlesztésű, kitűnő, 0-24-ben elérhető support-tal, és tényleg a lakberendezők és belsőépítészek igényeire van szabva.

Szeretném bemutatni ezt a programot úgy, ahogy én használom, konkrét példákon keresztül. Én nem fogok végigmenni a végtelen mennyiségű funkció bemutatásán, hiszen nem hiszem, hogy létezik olyan, aki az összeset használja. Kezdjük is el:

ismerkedés az ARCHline.XP-vel

Mi a PRO verziót használjuk, ez építész és lakberendező modulokat is tartalmaz, ezt rögtön a szoftver megnyitása után el is kell dönteni, de a használat közben is át lehet kapcsolni a két rendszer között.

Mi természetesen a lakberendező modult használjuk elsősorban.

Az indító képernyő után ezt látjuk:

b2ap3_thumbnail_1.jpg

A képek klikkre nőnek!

A szofver három fő menürendszerrel dolgozik.

A főmenü (menü.1.) tulajdonképpen elég lenne mindenre. Az összes beállítás, fál-kezelés, nézetlehetőség, modul megtalálható benne. Persze nagyon összetett és éppen ezért nehézkes, ezért a modulok és az eszközök megtalálhatóak az oldalsó(menü 3.) és fenti ikonmenüben (menü 2.)

b2ap3_thumbnail_2.jpg

 

A 2-es és 3-as menü lényegében ugyanaz, a ikonos menüre a terjedőben lévő érintőképes eszközök miatt van szükség. Nagyon hasznos, hogy az ügyfélnek egy tableten keresztül is tudunk prezentálni.

tervezési alapok

Nézzünk egy konkrét példát: Az ügyfél átküld egy kézzel rajzolt, elvileg méretarányos alaprajzot, nekünk ezt felhasználva kell megtervezni a nappalit. Ha kicsit szerencsésebbek vagyunk, akkor dwg-t kapunk, azzal még könnyebb dolgozni, de az majd máskor mutatom meg. Szóval, mint a képen látható, beimportálom raszterképként a rajzot, majd egy ismert hossz-részlete alapján  beállítom a pontos méretarányt. Ezt kalibrálásnak nevezzük.

b2ap3_thumbnail_3.jpg
 Kezdődhet az alapok felhelyezése!

Beállítom a fal paramétereit, és egy pillanat alatt felrakom a falakat a rajz alapján:

b2ap3_thumbnail_4.jpg

 

 

A fal eszköz használata nagyon egyszerű, folyamatosan húzom a falat, a sarkokban egy kattintás, az utolsó kattintásnál pedig az ESc-vel kilépek a fal szerkesztéséből. Az első elkészült fal rögtön látható is lesz a nézet1 ablakban. Most jön a leglátványosabb rész: a helyiségvarázsló használata:

helyiségvarázsló

A helyiségvarázslót a Start menüből tudjuk elindítani, úgy, hogy abba a helységbe kattintunk az alaprajzon, amin dolgozunk.

 b2ap3_thumbnail_5.jpg

A helyiségünk jelenleg egy ajtótlan-ablaktalan fura-zöld színű szoba, aminek még mennyezete sincsen, viszont gránittal burkolt padlója van.

b2ap3_thumbnail_6.jpg

Legelőször az ajtókat, majd az ablakokat tudjuk elhelyezni. A kis alaprajzon kékkel van kiemelve az a fal, ami dolgozunk. A falak között a kis nyilakkal tudunk navigálni.

b2ap3_thumbnail_7.jpg

Átlépve a következő falra, bőven megszórjuk ablakkal. Látható, hogy a 3d-s ablakban és az alaprajzon is követi a szoftver a változást.

A következő falra üvegtéglákat teszünk, hogy áradjon befelé a napfény.

 b2ap3_thumbnail_8.jpg

 burkolás/dekorálás

A meglehetősen zavaró gránit burkolatot egy mozdulattal manapság igen divatos erős mintázatú padlóra cseréljük.

b2ap3_thumbnail_9.jpg

 

Ha már így alakult, kapjon padlószegélyt is a burkolat.

 

b2ap3_thumbnail_10.jpg

 

 

Következik a falak színezése festéssel vagy tapétával. Mi most egy kicsit rusztikus téglafalat kombináltunk kávészínekkel. Egyébként ajánlom a későbbiekben a "Bemutatóterem" funkciót, gyönyörű színeket és tapétákat helyezhetünk fel a falra.

b2ap3_thumbnail_11.jpg

 

Még mindig nem túl barátságos, de alakul, függönyözés és a világítás határozza meg leginkább  helyiség atmoszféráját.

 A függönyözés szintén szinte egy lépésben megoldható, ha kicsit bonyolítani szeretnénk, akkor a részletekre kattintva nagyon sok paraméter beállítható. A világítás ugyanez, de itt igazán nagy vonalakban érdemes gondolkodni, mert a világítási terven még kell dolgozni.

 

b2ap3_thumbnail_12.jpg

 

Ez után be is zárhatjuk a helységvarázslót, mert ugyan ezen keresztül is lehet bútorokat elhelyezni, érdemesebb drag-on drop-off technikával egyenesen az alaprajzra dolgozni.

b2ap3_thumbnail_13.jpg

 

Rögtön látszik, hogy ez nem egy nagy helyiség, egy kanapé és egy étkező fér el kényelmesen.

 Az alaprajz és a 3d-s kép nézet között egy klikkel válthatunk.

b2ap3_thumbnail_14.jpg

 

Még mindig hiányzik a mennyezet, amit az épület/födém/mennyezet szekcióban találunk.

b2ap3_thumbnail_15.jpg

A következő kisebb simításokhoz szintén a helyiségvarázslóhoz térünk vissza.

Szükségünk lesz egy szegélyre a mennyezethez és némi képre a falra. Az alapkészletben impresszionisták közül lehet válogatni, de természetesen saját képet is berakhatunk.

b2ap3_thumbnail_17.jpg

 

3d látványterv

Az elkészült 3d terv így fog kinézni.

b2ap3_thumbnail_18.jpg

 

 

Ha bekapcsoljuk a fény-árnyék hatást, akkor pedig így :

b2ap3_thumbnail_19.jpg

 

 

Már ez a látványterv is vállalható, de ha készítünk egy rendert, nagyjából ezt kapjuk:

b2ap3_thumbnail_20.jpg

 

Természetesen lehet tovább fokozni a számtalan exportálási lehetőséggel, de ezt a szobát körülbelül 10 perc volt összerakni, talán tovább tart a prezentáció az ügyfél felé.

Ezzel némi betekintést nyerhettünk az ARCHline.XP felépítésébe és logikájába. Sorozatunk következő részében a különböző burkolati tervekkel ismerkedünk meg.